Od 19. do 22. ledna 2015 navštívila Ostravu výprava slovenských učitelů a ředitelů škol z Lomnice a Vranova, kteří se zajímají o problematiku desegregace Romů v oblasti vzdělání. Studijní cestu opět uspořádala Otevřená společnost s Romským inštitútem v rámci projektu MERI.
Účastníci se v Ostravě setkali se členy sdružení Vzájemné soužití a následně spolu v okolí města navštívili tři sociálně vyloučené lokality. Každá z nich se nachází v různém stupni rozvoje. Následně se slovenští pedagogové podívali do plně integrované komunity, která se díky systémové práci a působení lokálního komunitního centra během posledních 10 let proměnila z ghetta ve standartní příměstskou obytnou zónu.
Vzájemné soužití je organizace, která se věnuje vytváření přátelské platformy mezi romskou a neromskou komunitou metodou komunitní práce v několika ostravských lokalitách. Činnost sdružení se soustřeďuje na oblast humanitární, vzdělávací, lidská práva, poskytování sociálního a právního poradenství, problematiku bydlení, zaměstnanosti, řešení konfliktů. Za své aktivity získalo Vzájemné soužití několik ocenění, jako je např. cenu Jana Masaryka Gratias Agit Ministerstva zahraničí ČR, cenu Mezinárodní unie Romů, ocenění Unie olašských Romů a cenu Alice Masarykové amerického velvyslanectví. Proto byla návštěva tohoto sdružení zařazena do programu studijní návštěvy jako ukázka profesionálně vykonávané komunitní práce.
Slovenská skupina se dále potkala s koordinátorem projektu Férových škol v organizaci Liga lidských práv. Součástí seznámení se s projektem Férových škol byla i návštěva základní školy Komenského ve Vítkově (http://www.zsvitkovkomenskeho.cz), která získala ocenění Férové školy a svým inkluzivním systémem vzdělávání žáků je inspirativním příkladem.
V závěru studijní cesty účastníci navštívili Romské muzeum v Brně, unikátní svými nestandartními a inovativními expozicemi, ve kterých je zachycena velká část historie, zvyků a mýtů o Romech.
Radek Laci, koordinátor projektu MERI