V této publikaci jde o posilování žákovské citlivosti k nerovnostem, které vznikají na pozadí předsudků. Ty mohou vést až k ohrožení demokracie. Podstatou demokracie totiž je, že na vyjednávání společných hodnot a pravidel se podílejí všichni. A ti, kteří jsou oslabení a v menšině, jsou aktivně ochraňováni proto, aby i jejich hlas mohl zaznít. V demokracii se tak musíme snažit aktivně odmítat předsudky, které by nás snadno svedly k tomu, že některé menšiny umlčíme. Proto je důležité podporovat rozvoj občansky informovaných a pevných postojů, které se promítají do angažování ve veřejných tématech a současně do přijímání rozdílnosti mezi lidmi jako něčeho přirozeného a pozitivního.
Jedním z novějších trendů výuky je storytelling. Prostřednictvím příběhů konkrétních osob si můžeme lépe uvědomit, jak znevýhodňování až diskriminace na základě předsudků probíhá. Příběhy pomáhají empatii i pochopení komplexity. Jsou tak cennou pomůckou ve vzdělávání. Jejich efektivita je prokázána řadou studií. V této publikaci je představena aktivita založená na storytellingu, která však navíc využívá prvky divadla, včetně profesionálních herců. Díky propracovanému scénáři a hereckým schopnostem roste účinek toho, co si studující uvědomí a co se naučí.
V publikaci se seznámíte s tím, jak hra Nosáči a Ušouni probíhá a jak o ní realizátorský tým Otevřené společnosti uvažuje.