Máte právo projevovat se svobodně
Braňte se nespravedlivým zásahům. 

Lidé se jako slabší strana musejí mít možnost bránit. Před zásahy ze strany provozovatelů on-line platforem, kteří se stávají posuzovateli nezákonnnosti, musí existovat mimosoudní i soudní ochrana. Která bude snadno dostupná i účinná, tedy levná a rychlá.

Uživatelé sociálních sítí se ocitají v pozici slabší strany vůči masivním globálním korporacím. Když provozovatel sítě zasáhne do obsahu, de facto se stává posuzovatelem zákonnosti. Jeho postup musí být přezkoumatelný.

I v této oblasti přináší zásadní změny Nařízení o digitálních službách (DSA).

Nové povinnosti se týkají všech poskytovatelů hostitelských služeb, což zahrnuje i online platformy (sociální sítě, tržiště, atd.).

DSA posiluje práva uživatelů tím, že zajišťuje:

  • Informovanost a odvolání (Appeal): Uživatel musí být informován o důvodech odstranění svého obsahu a má právo se proti rozhodnutí platformy odvolat.
  • Mimosoudní a soudní řešení: Pokud spor trvá, uživatel má právo využít mimosoudní řešení sporů nebo se obrátit na soud. Co je klíčové, náklady na soudní řízení má v takovém případě nést platforma.
  • Koordinátor digitálních služeb: Již skoro v každém členském státě byl zřízen Koordinátor digitálních služeb, na kterého se mohou uživatelé obracet se stížnostmi, což představuje další úroveň mimosoudní ochrany a dohledu nad plněním povinností plynoucích z DSA.
    Koordinátor narozdíl od mimosoudního vypořádání neřeší věcnou podstatu - například posouzení ne/zákonnosti konkrétního příspěvku s ohledem na jeho obsah. Pouze zjišťuje, zda poskytovatel dodržel povinnosti, které mají být zárukou spravedlivého procesu (zřízení a dostupnost interního systému pro vyřízení stížností, informování o možnostech ochrany atd.).
    U nás bohužel stále čekáme na přijetí adaptačního zákona, který by měl pověřit výkonem role koordinátora Český telekomunikační úřad (ČTÚ). A to i přes to, že zákon měl být dávno přijat, České republice hrozí za pozdní adaptaci významná pokuta a dohled nad dodržováním práv spotřebitelů u nás kvůli tomu je oslaben. 
    ČTU zatím alespoň zveřejňuje informace, které pomáhají se lidem zorientovat. Například tuto příručku
    Výhodou je, že na velmi velké platformy s počtem uživatelů nad 45 milionů dohlíží přímo Evropská komise. Jejich seznam najdete zde

Přečtěte si, na co se nás lidé nejčastěji ptají

Poskytovatel (online platforma) má povinnost vás bez zbytečného odkladu informovat o svém rozhodnutí prostřednictvím odůvodnění (Statement of Reasons). Máte právo podat stížnost prostřednictvím interního systému vyřizování stížností, pokud je k dispozici, případně následně využít mimosoudní řešení sporů nebo se bránit u soudu. Viz Čl. 17 (odůvodnění), Čl. 20 (interní stížnosti), Čl. 21 (ADR), Čl. 44 (náhrada škody) DSA. 

Odůvodnění musí uvést, zda byl zásah proveden z důvodu nezákonného obsahu (včetně odkazu na konkrétní právní základ) nebo kvůli neslučitelnosti s obchodními podmínkami (včetně odkazu na konkrétní ustanovení smluvních podmínek). Musí též specifikovat povahu omezení, jeho územní rozsah, trvání a možnosti nápravy.
Viz Čl. 17 odst. 1 a 3 DSA. 

Ano, poskytovatelé online platforem musí zajistit přístup k efektivnímu internímu systému pro vyřizování stížností na rozhodnutí, která se týkají i pozastavení nebo ukončení účtu příjemce služby.
Viz Čl. 20 odst. 1 písm. c) DSA. 

Platformy musejí stížnosti vyřizovat včas, nediskriminačně, pečlivě a objektivně. Což platí pro moderaci obsahu platformami i obecně. Rozhodnutí o stížnosti nesmí být založeno výhradně na automatizovaných prostředcích a musí být přijato pod dohledem kvalifikovaného personálu.
Viz Čl. 20 odst. 4 a 6Čl. 14 odst. 1 a 2 DSA. 

Máte právo vybrat si jakýkoli certifikovaný subjekt pro mimosoudní řešení sporů (ADR) k urovnání sporu týkajícího se rozhodnutí platformy o moderaci obsahu nebo omezení účtu. To vám nebrání se kdykoli obrátit žalobou na soud.
Viz Čl. 21 odst. 1 DSA. 

Ano, příjemci služby, kteří utrpěli újmu v důsledku porušení povinností podle nařízení DSA poskytovatelem, mají právo na náhradu škody v souladu s vnitrostátním právem.

Nenašli jste odpověď? Nezoufejte!
Nakoukněte do poradny!

Do poradny

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

* Donoři *

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy