Lidé se jako slabší strana musejí mít možnost bránit. Před zásahy ze strany provozovatelů on-line platforem, kteří se stávají posuzovateli nezákonnnosti, musí existovat mimosoudní i soudní ochrana. Která bude snadno dostupná i účinná, tedy levná a rychlá.
Uživatelé sociálních sítí se ocitají v pozici slabší strany vůči masivním globálním korporacím. Když provozovatel sítě zasáhne do obsahu, de facto se stává posuzovatelem zákonnosti. Jeho postup musí být přezkoumatelný.
I v této oblasti přináší zásadní změny Nařízení o digitálních službách (DSA).
Nové povinnosti se týkají všech poskytovatelů hostitelských služeb, což zahrnuje i online platformy (sociální sítě, tržiště, atd.).
DSA posiluje práva uživatelů tím, že zajišťuje:
- Informovanost a odvolání (Appeal): Uživatel musí být informován o důvodech odstranění svého obsahu a má právo se proti rozhodnutí platformy odvolat.
- Mimosoudní a soudní řešení: Pokud spor trvá, uživatel má právo využít mimosoudní řešení sporů nebo se obrátit na soud. Co je klíčové, náklady na soudní řízení má v takovém případě nést platforma.
- Koordinátor digitálních služeb: Již skoro v každém členském státě byl zřízen Koordinátor digitálních služeb, na kterého se mohou uživatelé obracet se stížnostmi, což představuje další úroveň mimosoudní ochrany a dohledu nad plněním povinností plynoucích z DSA.
Koordinátor narozdíl od mimosoudního vypořádání neřeší věcnou podstatu - například posouzení ne/zákonnosti konkrétního příspěvku s ohledem na jeho obsah. Pouze zjišťuje, zda poskytovatel dodržel povinnosti, které mají být zárukou spravedlivého procesu (zřízení a dostupnost interního systému pro vyřízení stížností, informování o možnostech ochrany atd.).
U nás bohužel stále čekáme na přijetí adaptačního zákona, který by měl pověřit výkonem role koordinátora Český telekomunikační úřad (ČTÚ). A to i přes to, že zákon měl být dávno přijat, České republice hrozí za pozdní adaptaci významná pokuta a dohled nad dodržováním práv spotřebitelů u nás kvůli tomu je oslaben.
ČTU zatím alespoň zveřejňuje informace, které pomáhají se lidem zorientovat. Například tuto příručku.
Výhodou je, že na velmi velké platformy s počtem uživatelů nad 45 milionů dohlíží přímo Evropská komise. Jejich seznam najdete zde.









